RECENSIE Koorwerken van Dobrinka Tabakova | Truro Cathedral Choir

Ik zal maar eerlijk zijn: het duurde even voordat ik de muziek van Tabakova kon waarderen. Aanvankelijk vond ik haar stijl aanleunen tegen die van Arvo Pärt en ook wel John Tavener. Modieuze eigentijdsigheid.

Text Example

advertentie



Maar daarmee deed ik haar tekort. Ondertussen heb ik haar cd al heel wat keren beluisterd en langzaamaan werd ik ontvankelijk voor haar idioom. Dobrinka’s muzikale taal is esoterisch, maar bij vlagen ook bijzonder visionair.

Dobrinka Tabakova is in 1980 geboren in Bulgarije in een familie van beroepsmusici. Op elfjarige leeftijd verhuisde ze met haar ouders naar Londen. Daar begon haar muzikale loopbaan aan de Royal Academy of music junior met een studie piano, directie en compositie.

Divers orgelgebruik op het Willis-orgel in Truro

Haar muziek mag dan onmiskenbaar beïnvloed zijn door de Pärt en Tavener, er zit ook een scheut Engelse onderkoeling in. Haar gebruik van het orgel is in iedere geval net zo divers als dat van haar Engelse landgenoten. Soms is het een behangetje, met lang aangehouden noten, maar soms gaan de registers flink op. Het Magnificat (een toonzetting van het Danklied van Maria, in het Latijn) van de Truro Canticles eindigt met een volle orgelklank in het Gloria Patri. Grote, lange, verzadigde akkoorden. Dat klinkt goed op het Willis-orgel van opnamelocatie Truro Cathedral in Cornwall, Zuidwest-Engeland. Het koor van de kathedraal zingt – uiteraard – prachtig.

Diptych for organ solo

Niet alles ben ik mooi gaan vinden. In het eerste deel van de Diptych for solo organ bedient Tabakova zich van voormiddeleeuwse klanken, het tweede deel is wat modernerig. Bij herhaald beluisteren werd mij de bedoeling van deze onbeholpen muziek niet duidelijk. Het boekje vertelt dat hier Tabakova’s worteling in Europese volksmuziek duidelijk wordt.

Zeer beeldende en zeer Engelse muziek

Op het puntje van mijn stoel zat ik, toen track 9 bleek te beginnen met een orkest. Na alle rust en lang noten opeens beweeglijke theatrale muziek. Het stuk heet Kynance Cove, genoemd naar de zuidelijkste landtong van Cornwall in de buurt van Land’s End. Zeer beeldende en zeer Engelse muziek vloeit hier uit de pen van Tabakova. Het werk is in 2018 geschreven in opdracht van de kathedraal van Truro en bezingt bijna een kwartier lang de schoonheid van het landschap. Wie daar wel eens is geweest, weet hoe mooi het daar is. Dat wetend snap je opeens ook de foto op de voorkant van de cd.

Natuurmuziek

De cd besluit met nog meer ‘natuurmuziek’: het driedelige On the South Downs, waarin de cello – hier bespeeld door Natalie Clein – de hoofdrol heeft, belangrijker zelfs dan het koor. Maar dat valt eigenlijk buiten het bestek van Orgelnieuws, want in deze mysterieuze muziek is geen orgel te bekennen.

 


Dobrinka Tabakova

Kynance Cove | On the South Downs | and works for choir

Truro Cathedral Choir, BBC Concert Orchestra, Natalie Clein (cello), Joseph Wicks (organ), Christopher Gray (conductor)

Alma redemptoris Mater; Jubilate Deo; Truro Canticles; Diptych for solo organ; Praise; Of a rose sing we; Kynance Cove; On the South Downs

Regent Records – REGCD530, TT 70’40, booklet 20 p. EN, prijs £ 10,00 | regent-records.co.uk

 

Lees ook
In My Father’s House - Choral Music by Philip Stopford