Faillissement voor orgelbouwer Pels & Van Leeuwen

Orgelbouwer Pels & Van Leeuwen uit Den Bosch is failliet. Dat meldt het Brabants Dagblad vandaag. Het faillissement is door eigenaar Peter van Rumpt zelf aangevraagd.

Text Example

advertentie



Volgens de curator zou Van Rumpt zelf klaarstaan om een doorstart van het bedrijf te maken. Of dat doorgaat ‘hangt af van de omvang van het bedrijf bij een doorstart en geld’, volgens curator Bas Jacobs in de krant. Voor de veertien medewerkers van de orgelmakerij volgt binnenkort ontslag.

Het bedrijf bestaat dit jaar 114 jaar. De naam Pels & Van Leeuwen prijkt op de orgelmakerij sinds 1965, toen orgelmakerij Van Leeuwen uit Leiderdorp werd overgenomen door de firma Bernard Pels te Alkmaar. Beide orgelmakerijen werden in 1903 opgericht. De firma Pels stond sinds 1962 onder leiding van de familie Van Rumpt.

Peter van Rumpt (1948) kwam in 1969 bij de firma Pels & Van Leeuwen werken. In 1970 verhuisde het bedrijf naar Den Bosch. In 2011 kwam ook Peters zoon Rochus (1978) in de orgelmakerij werken. Het bedrijf richtte zich op zowel nieuwbouw als op restauratie van historische orgels in Nederland en daarbuiten en onderhoud.

 

© 2017 beeld ORGELNIEUWS

17 Comments

  1. Zolang kerkmuziek in veel kerken sluitpost op de begroting is en vele kerkenraden zich (bijna demonstratief) niet voor muziek, orgels en organisten interesseren zal de fa. Pels niet de enige blijven die het loodje legt. Kwaliteit heeft nu eenmaal een prijs, en zolang de boekhouder het laatste (enige?) woord heeft zal er weinig veranderen. Wie beweert dat de economie aantrekt vindt daarvan geen bewijs in orgelland. Daar moet veel nog op een koopje.

  2. Nog even een reactie (ik wil er hier geen ‘forum’van maken). Helaas,het aantal orgelbouwers is inderdaad nogal veel in vergelijking met de kerkelijke afbraak tegenwoordig. We vragen ons langzamerhand nuchter af: hoe vullen we blijvend de magen van al het personeel …?
    Over het conservatisme: Enerzijds houd ik van ambachtelijkheid, maar we zijn, zoals door jullie al is omschreven, te weinig avontuurlijk, we durven niet veel. Het lijkt er op, alsof nu de (op zich zelf) terechte waardering van/voor de orgelhistorie zich tegen ons lijkt te gaan keren. Traditioneel zijn kan heel creatief wezen; krampachtig conservatisme bepaald niet. Wegvluchten in allerlei goedkope populariteiten, ondanks de te vele weggegooide miljoentjes daaraan, is nog meer de dood in de pot. Voorbeelden van ambachtelijke, maar ook avontuurlijke orgels zijn er bitter weinig in ons land, enkele uitzonderingen daargelaten. Laten wij eens Hamburg bekijken: De Flentrop-Bachreconstructie mag best een stukje nationale trots wezen, maar als we de Elbphilharmonie (Hamburg) zien, dan staat daar een instrument, dat niet minder de glorie van de moderne orgelbouwkunst vertegenwoordigt, al is het niet mechanisch. Onze tegenwoordige genuanceerdheid t.a.v. orgels is winst, geconcentreerd in diverse orgelstijlen, zoals in Orgelpark, met zijn creatief artistiek beleid. Let ook eens op de vele originele en ingenieuze orgelfronten in de buitenlandse nieuwbouw, bv. in Denemarken (en natuurlijk Duitsland). Maar ook Pels leverde in het Jeroen Boschziekenhuis in Den Bosch een creatief staaltje van een modern frontontwerp.

  3. Geschokt door dit bericht! Ruim 40 jaar in Amstelveen de beste ervaringen gehad met deze uitstekende orgelmakerij! Peter-sterkte!

  4. Ik denk dat we in ons land te maken hebben met teveel conservatisme in de orgelbouw. Kijk eens naar ons buurland, Duitsland. Wat gebeurt daar niet allemaal op orgelbouw gebied! Natuurlijk, er staan zeer veel grote kerken in een enorm land maar de orgelbouw gaat daar veel meer met zijn tijd mee. De beroemdste orgels in Nederland zijn door Duitsers, Fransen en Denen gebouwd. En sommige instrumenten door Hollanders maar dat is maar weinig. Hoe komt dat dan? Ik denk dat wij teveel blind staren op conserveren, vooral authentiek willen zijn, terug naar een tijdperk wat allang achterhaald is. Ook is ons land te klein voor al die vernieuwing. Er staan zeer veel historische orgels maar nieuwbouw, het is dun bezaaid. Als er dan al nieuwbouw is, is het of historiserend of er zijn (opnieuw) buitenlandse firma’s in ons land (bijvoorbeeld Father Willis in Leiden) die grote projecten bezigen. Ik denk dat de Nederlandse orgelbouw slechts dan gaat floreren als er toekomstgericht gebouwd gaat worden. Meer lef, meer durf en meer visie. Niet het verleden verheerlijken. Maar zie maar eens staande te blijven -ook in het buitenland- tussen orgelbouw giganten zoals Seifert, Klais of wat dies meer zij… Alleen bouwers als van den Heuvel of Flentrop zijn dat gelukt. Van den Heuvel denk ik nog wel het meest maar die krijgt ook de meeste kritiek te verduren…. En dat is het probleem dat het in Nederland niet zo floreert als in Duitsland. Veel te kleingeestige mentaliteit. En dan werden en orgelreuzen in Rotterdam en Katwijk gebouwd, twee weergaloos mooie instrumenten, werd het grootschalig de grond in geboord… Hoe wil je dan blijven bestaan als orgelbouwers… Wordt er een project voor een Engels orgel gestart in Leiden, doet men toch weer water bij de wijn en staat het orgel “weggepropt” in de zijbeuken van de enorme kerk terwijl wat er oorspronkelijk bedoeld was, een echte (moderne) Engelse opstelling van een enorm orgel, gaat men toch weer over op teveel authenticiteit. Zo komt het hier nooit meer van de grond. Genoeg kerken waar geld zat is en waar weleens wat meer gewaagd kan worden, zowel in ons landje als in het buitenland.

    • Totaal niet mee akkoord! Ik heb als Belg heel wat Nederlandse firma’s bezocht en heb het geluk dat Pels en Van Leeuwen mijn instrument heeft gerenoveerd. Het is een schitterend eigentijds symfonisch instrument dat met de meeste zorg en vakmanschap werd opgebouwd. Van ver komen mensen dit instrument bewonderen (Zweden, Amerika, Engeland, etc…) Mijn Belgische en Nederlandse collega’s vinden dit (en niet de minste organisten zoals Luc Ponet (B), Jan Vermeire (B), Aart Bergwerff (NL), Harry Hamer (NL), Martin Zonnenberg (NL), Fredrik Albertsson (SE) ed.) een inspirerend instrument. Mensen: wees eens trots op jullie eigen kunnen, en kijk niet altijd naar wat anderen doen. Willen we alles uit besteden aan goedkope loonlanden met risico op mindere kwaliteit? Atijd welkom in Tielt (B). Het is een voorrecht om met de firma Pels en Van Leeuwen te mogen samenwerken omwille van hun kwaliteit, hun ‘mens’ zijn en hun vakbekwaamheid. Ik wens bij deze ALLE werknemers, Jaqcueline, Rochus, Peter alle moed om dit schitterend en EERLIJK bedrijf verder te kunnen runnen. Ontzettend genegen. Tom Hoornaert, Organist-titularis St.-Pieterskerk Tielt (B)

  5. Eens met de commentaren van Koers, Weggelaar en Steendam. Er zijn in Nederland natuurlijk eigenlijk te veel orgelmakers. En als de opdrachten dan ook nog eens verdeeld worden binnen een kleine groep en zelfs orgels uit het buitenland naar hier komen (maar de export van orgels geen gelijke tred houdt) houdt het inderdaad op. Voor alleen een onderhoudsbedrijf hoef je geen houtvoorraad of pijpenmakerij te hebben. Ik ken best nog wel een paar leuke projecten waar een firma als Pels & Van Leeuwen een dankbare kluif aan zou kunnen hebben (Loretorgels in Den Haag en Averbode) of de nieuwbouw van een concertorgel in de te bouwen concertzaal in Den Haag (die dus géén pijporgel krijgt!), maar als er geen wil is van beheerders om zulke instrumenten te laten restaureren of bouwen dan ben je uitgepoept. Overigens zal het me niets verbazen als er de komende paar jaar meer orgelbouwers hun deuren moeten sluiten, in Duitsland en Zwitserland is dat ook al aan de gang!

  6. Volledig eens met Kees Weggelaar: inderdaad wordt het in het faillissement van een gerenommeerde orgelmakerij als die van Pels & Van Leeuwen opnieuw duidelijk, dat er sprake is van een sluipend afbraakproces in de orgelcultuur. Zijn het geen kerksluitingen, dan is het wel de tanende belangstelling voor het orgel binnen de liturgie, waarin meer en meer de voorkeur wordt gegeven aan een band met de nodige stekkers en een overdaad aan slagwerk.De ronduit belabberde en smaakbedervende muziekeducatie op veel scholen is hier overigens debet aan. Op het niet goed functioneren van het muziekonderwijs op middelbare scholen werd al in de tachtiger jaren gewezen door het Genootschap van Leraren. Maar nog altijd winnen de decibels het van de kwaliteit. Wat Pels & Van Leeuwen betreft: het is te hopen dat het bedrijf een doorstart kan maken, alleen al vanwege diverse belangwekkende projecten, waarmee men op dit moment bezig is.

  7. Een enorme klap! Wat zijn de gevolgen voor lopende restauraties, zoals die van het monumentale Bätz-orgel in de Nieuwe Kerk te Delft? Hopelijk wordt dat project niet in handen gelegd van, of overgenomen door, een DAARVOOR minder geschikt bedrijf…

  8. Uitstekende ervaringen (40 jaar) met deze orgelbouwer en directeur Peter van Rumpt. Er zal een oorzaak zijn voor een faillisement.
    Dit gun ik het bedrijf en hun medewerkers niet vanwege hun kwaliteit. Het spreekt van een hoge verantwoordelijkheid als je als directeur (Peter van Rumpt) je eigen aanvraag gaat regelen m.b.t. een faillisement.
    Deze verantwoordelijkheid was er ook in de zakelijke kwaliteit. Gewoon erg jammer!

  9. Ontzettend jammer. Drie jaar geleden hebben ze op mijn voorspraak mijn toenmalige orgel gerestaureerd. Erg mooi gedaan. Zij waren naar mijn idee de besten op electro-pneum. gebied. Dit was de Jeruzalemkerk te Amsterdam, waar ik 35 jaar organist ben geweest. Ik wens Peter en zijn collega’s alle goeds.

  10. Heel triest. Laten we waken voor kwaliteit. Ook allerlei amateurs die met goedkope muziek de markt overspoelen is treurig. Zeer verdrietig dat dit is gebeurd met dit mooie bedrijf. Kan er geen bankrekening worden geopend om geld te verzamelen om dit mooie bedrijf in de lucht te houden?

  11. Blijkbaar onvermijdelijk en een teken dat het bedrijf ‘niet goed in de markt stond’. Wellicht dat met een betere opzet en positionering een doorstart mogelijk wordt.

  12. Hoe hard kan het gaan. De kerken lopen leeg, en veel kerken laten digitale ‘orgels’ plaatsen. Dat ook Pels & Van Leeuwen hier het slachtoffer van is geworden stemt mij zeer triest.
    We hopen op een herstart!

  13. Als je maar lang genoeg klussen aanneemt tegen prijzen waar je het eigenlijk niet voor kunt doen, dan houdt het een keer op!!

    • Dat is een dilemma wat al jaren in ons vak speelt. Neem je een klus aan om de boel maar overeind te houden en teer je in op je vermogen en doe je het niet. Dit zijn moeilijke beslissingen die iedere ondernemer dagelijks moet maken.

  14. Bitter triest voor een bedrijf, dat zo’n goede naam bewezen heeft, gezien het lange bestaan. Misschien komt er nog een doorstart, vanwege de klussen, waaraan men nog bezig is( was), waaronder belangrijke. Het is weer een nieuwe, betreurenswaardige nieuwe afbraakstap voor de orgelcultuur… Onze economie gaat goed, zegt men, behalve voor de orgels!

  15. Erg jammer en wat gebeurt er nu? Waren toch vakmensen in nieuwbouw maar zeker met restauraties. Erg triest…

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.