23 juli 2019

RECENSIE Buitengewoon aanbevolen!

Lebensklänge: Lebens(an)sichten in Orgelimprovisationen von Thorsten Maus.

Tu es Petrus; Herr, ich bin nicht würdig; Noch heute wirst du mit mir im Paradies sein; Christ ist erstanden; Adoro te devote; Mors Porta Vitae; Morgenglanz der Ewigkeit; Alles meinem Gott zu ehren; Bevor des Tages Licht vergeht.

Nummer: CD 011217

Speelduur: 73’19

Booklet: 12 pagina’s; Duits

Prijs: € 22,75

Muzikale interpretatie: n.v.t. (improvisaties).

Kwaliteit van de opname * * * * *

Thorsten Maus (* 1972) is sinds 2004 cantor en organist aan de kerk St. Peter in Recklinghausen (Duitsland). Zijn opleiding als organist kreeg hij o.a. bij Ludger Lohmann (Stuttgart), Thomas Adam Nowak (Detmold) en bij Jos van der Kooy (Amsterdam). Allen zijn het vaardige en creatieve improvisatoren, die elk het hunne bijdroegen aan de vorming van Maus op het terrein van de orgelimprovisatie. Dat wierp vruchten af in de vorm van hoge kwalificaties bij internationale improvisatieconcoursen in Saarbrücken (2003) en St. Albans (2005). Thorsten Maus is ook actief als dirigent en componist.

Wat mij aan deze cd het eerste opviel is het doordachte, sterke concept, gebaseerd op het motto “Lebensklänge”, klanken van het leven. Maus speelt negen improvisaties, in drie groepen.

Het eerste drietal is geïnspireerd op teksten uit de evangeliën. Groots opgezet, symfonisch van aanpak, is de eerste improvisatie, die uitgaat van Mattheüs 16 : 18, gekozen in relatie met de naam van de patroonheilige van de kerk in Recklinghausen. Het “Heer, ik ben niet waardig” (Matth. 8 : 8) wordt verklankt in tere kleuren van intimiteit. De derde improvisatie, geïnspireerd op het kruiswoord uit Lucas 23 : 43, biedt in de taal van muziek de troost van de bevrijding van alle banden en het uitzicht op het eeuwige licht.

De tweede triptiek begint met een vrije improvisatie, die uitmondt in het paaslied Christ ist erstanden. Een tweede inspiratiebron voor deze improvisatie vond Maus in een gedicht van de Duitse rooms-katholieke theoloog Lothar Zenetti (* 1926), Lied am Grabe. Vervolgens klinkt een meditatieve improvisatie over een tekst van Thomas van Aquino, Adoro te devote (deemoedig bid ik U aan). De derde improvisatie pakt de draad van de eerste weer op: Mors Porta Vitae, de dood als poort naar het leven. Zonder sterven is er geen ruimte voor het nieuwe. Hier keren de motieven van Christ ist erstanden terug.

Het laatste drietal improvisaties heeft als thema “Christus de Wegbereider”. Nu staan drie melodieën van kerkliederen centraal, resp. een ochtend-, een middag- een een avondlied. Maar ook het de Bijbeltekst “Dan zullen de rechtvaardigen in het Koninkrijk van hun Vader stralen als de zon” (Matth. 13: 43) is het oriëntatiepunt voor deze laatste cyclus.

Bij het beluisteren van deze cd draagt het lezen van de meditatieve begeleidende teksten in het boekje, geschreven door Thorsten Maus, zeer bij aan de beleving van de muziek. Wat Maus te bieden heeft, zijn theologisch, pastoraal en literair geïnspireerde meditaties. Het is een genre waarin bijvoorbeeld Olivier Messiaen en Marcel Dupré (zoals in Le chemin de la croix) voorbeelden zijn. Maus improviseert creatief en virtuoos. Dat laatste betreft niet alleen zijn soevereine speeltechniek, maar ook de manier waarop hij met zijn instrument omgaat. Het orgel in Recklinghausen is in 2005 door de firma Klais gebouwd en heeft 44 stemmen, wat voor Duitse verhoudingen voor de hoofdkerk van een middelgrote stad eerder aan de bescheiden kant is. In klankkwaliteit en speeleigenschappen is het – zo weet ik uit eigen ervaring – een uitstekend modern orgel. Op deze cd is de klank ervan heel fraai vastgelegd.

Geloof, hoop en liefde, daar gaat het om in Maus’ improvisaties. Dat heeft hij in klank en geschrift op artistiek hoogstaande wijze vorm gegeven. Buitengewoon aanbevolen! [BERT WISGERHOF]

[button link=”http://www.orgelshop.nl/orgelnieuws” target=”_new” style=”large” title=”BESTELSERVICE”][/button]

© 2010 www.orgelnieuws.nl

X