24 mei 2019

RECENSIE Muziek voor orgel en slagwerk * * * * *

Voor de meeste orgelliefhebbers zal de combinatie orgel en slagwerk geen alledaagse zijn. Toch zegt Jan Hage in zijn voorwoord van de cd ‘Music for organ and percussion’ geen woord teveel als hij stelt dat ‘de combinatie met slagwerk een haast vanzelfsprekende synthese betekent’.

Op deze door het Orgelpark uitgebrachte productie vormen het Verschueren-orgel en de percussie inderdaad een perfect duo. Samen met percussioniste Tatiana Koleva brengt Jan Hage een programma vol eigentijdse composities van William Bolcom, Wolfgang Rihm, Sofia Gubaidulina, Hans Koolmees en Jacob Ter Veldhuis.

Black Host van Bolcom is een compositie waarin muzikale, technische en emotionele uitersten elkaar raken. Lichte en klassieke muziek, angst, totale paniek, berusting, het Dies Irae en psalm 12 komen elkaar tegen in een bizarre en soms ook grotesk aandoende ontmoeting.

In Siebengestalt gaan het orgel en de tamtam de dialoog aan in een gesprek waarin onder meer de dynamische grenzen tot het uiterste worden verkend.

Sofia Gubaidulina schreef met Detto I een prachtig, indrukwekkend stuk. Clusters, statische en virtuoze passages presenteren zich in een waaier van de meest uiteenlopende klankkleuren. Detto I loopt uiteindelijk uit op een groots, meeslepend slot.

Met Events heeft Hans Koolmees een compositie geschreven waarin de voortdurende interactie tussen organist en percussionist centraal staat. Dit resulteert in een uiterst spannende compositie die op het moment suprême lijkt te ontstaan.

The shining city van Ter Veldhuis is een collage van bestaand geluidsmateriaal vastgelegd op tape, gecombineerd met instrumentale muziek. De herhaalde tekstfragmenten, gecombineerd met de slagwerkpartij zorgen voor een soort Bolero die uitloopt op een bizar slot.

Een verrassende toegift is de improvisatie van Hage en Koleva. Twee goed op elkaar ingespeelde en aan elkaar gewaagde musici ontpoppen zich als uitstekende improvisatoren. Het resultaat is een prachtig stuk muziek waarin balans, timing en speelvreugde de kernwoorden zijn. Het feeërieke slot is fenomenaal.

Het mag duidelijk zijn dat deze cd behoorlijk wat luistervermogen vergt van de luisteraar. Elk stuk is een muzikale wereld op zich die zich niet zomaar gewonnen geeft. Dat deze cd ook voor de minder geschoolde luisteraar een aanrader is, komt onder andere omdat er twee topmusici aan het werk zijn die hun vak meer dan goed verstaan. Om deze, veelal complexe muziek, goed uit te voeren moet je van goeden huize komen! En dat Hage en Koleva ver boven deze materie staan, staat buiten kijf. Nergens had ik als luisteraar het idee dat zij de grenzen van hun kunnen bereikt hadden. Om zulke, soms uiterst moeilijke muziek zo uit te voeren dat er voor de muziek ook werkelijk alle ruimte is, dwingt diep respect af. Ondanks de voornoemde loftuitingen voor de luisteraar heb ik toch een luisteradvies: begin niet direct met de hele cd, maar luister elke dag een stuk. Een mogelijke volgorde zou kunnen zijn: track 6, 1, 5, 2, 3, 4.

Helaas moet ik bij deze mooie cd toch een kanttekening maken. Op het booklet staan nummer vijf en zes verkeerd vermeld. Nummer vijf is het stuk van Jacob Ter Veldhuis en nummer zes is de improvisatie. Hoewel een kleine, vergeeflijke fout is het toch wel wenselijk dat bij een productie van dergelijk niveau de vermeldingen op het booklet juist zijn.

Bert van Dijk zorgde wederom voor een mooie opname waarin ruimte, orgel en percussie in goede balans zijn. Mede door de kwaliteit van de opname is deze cd op zich al een genot voor de luisteraar. [CHIEL JAN VAN HOFWEGEN]

Uitvoering * * * * *

Opname * * * * *

Music for organ and perscussion

Jan Hage orgel en Tatiana Koleva percussie

Verschueren-orgel Orgelpark Amsterdam

Programma

Black host (Bolcom), Siebengestalt (Rihm), Detto I (Gubadidulina), Events (Koolmees), Improvisatie (Hage en Koleva), The Shining City (Ter Veldhuis)

Label: Orgelpark

Nummer: 707

Speelduur: 53 minuten

Prijs: € 15,00

Verkrijgbaar via www.orgelpark.nl

© 2011 www.orgelnieuws.nl

X