De Orgelvriend van september 2015

de orgelvriend

Op vrijdag 28 augustus verschijnt het extra dikke septembernummer van De Orgelvriend met daarin onder meer de volgende items:

 

  • Interview met organist/orgeladviseur Stef Tuinstra

Eerste deel van een uitgebreid vraaggesprek dat Lex Gunnink met de Groninger organist Stef Tuinstra had. Zijn opleiding tot orgeladviseur ontving Tuinstra van Klaas Bolt. In 1992 werd hij organist van de Nieuwe Kerk in Groningen en richtte hij de Noord-Nederlandse Orgelacademie op. Een citaat:

Op de een of andere manier heb ik mij nooit in een hokje willen laten stoppen. Wat ik in mijn studietijd van organisten hoorde, vond ik vaak droog, saai en dogmatisch. Mede onder invloed van cursussen bij Harald Vogel begon ik in die tijd zelf ook te experimenteren met oude vingerzettingen. Wim van Beek kon daar wel eens om lachen. Die zag mij verwoed bezig met vingerzettingen als 3-4-3-4 en 2-3-2-3. Vervolgens speelde hij precies dezelfde toonladder gewoon met 1-2-3-1-2-3-4-5 in exact dezelfde articulatie en dan vroeg hij mij met een grijns: hoor jij verschil? Nee dus … En ook mensen als Gustav Leonhardt en Jos van Immerseel stelden zich op het standpunt dat je een goede articulatie ook prima met een ‘moderne’ vingerzetting kunt bereiken. Anderzijds had je iemand als Harald Vogel, die juist heel strikt was in het gebruik van die oude vingerzettingen. In feite weten we gewoon niet wie wanneer met welke vingerzetting een toonladder speelde. We hebben daarvoor veel te weinig historische gegevens, al denkt men vaak van wel. Ik heb niets tegen musicologie, integendeel, ik heb zelf ook een musicologische instelling. Maar het gaat er wel om dat de gegevens uit historische bronnen (die zo spaarzaam zijn en elkaar ook nog eens kunnen tegenspreken) bij het samenkomen van kunst en wetenschap door onze handen en door ons hoofd moet worden ‘vertaald’.

 

Tuinstra Orgelnieuws

 

  • Het Govert van Wijn Orgelconcours

De 21-jarige Gert van Hoef heeft de eerste prijs gewonnen op het Maassluise orgelconcours. Matthijs Breukhoven werd tweede en Cornelis den Ouden ging naar huis met de 3e prijs. Onze muziekredacteur Lourens Stuifbergen doet verslag en geeft zijn oordeel over de prestaties van de veertien deelnemers.

 

  • Muziekbijlage

Henk van der Maten schreef een bewerking over het lied ‘Er is een land van louter licht’ (NLB 753) in de trant van Guilmants Chant Séraphique. Op onze website is een uitgebreidere versie van zijn bewerking te horen. De klavarnotatie is te downloaden via onze website of verkrijgbaar door een mail of kaartje te sturen aan de eindredactie.

 

  • Het barokorgel voor het Orgelpark te Amsterdam

Op het balkon waar in het Orgelpark nu nog het Van Leeuwen-orgel staat, zal in 2018 een nieuw orgel verrijzen dat niet alleen geschikt zal zijn voor de vertolking van barokmuziek, maar waarop via de digitale speeltafel ook nieuwe muziek uitvoerbaar zal zijn. Een update van de stand van zaken.

 

Orgelpark voor ON

 

  • Arvo Pärt, componist die het lawaai zuivert (1)

Eerste deel van een componistenschets door Lourens Stuifbergen over de Estlandse componist Arvo Pärt, die in betrekkelijk korte tijd de wereld heeft veroverd. Wie is hij en wat is zijn bijdrage aan de orgelliteratuur?

 

En verder: • Uit de orgelwereld • Vijftig jaar Leeflang-orgel Valkenswaard • Maarschalkerweerd geëxposeerd • Aankondiging Najaarsexcursie • Boekbespreking Festschrift Ton Koopman • Wegwijzers en ‘Toegelicht’.

 

Extra download op onze website: ‘Huisorgels, een bron van inspiratie’

 

© 2015 fotografie: Lex Gunnink (Stef Tuinstra), Orgelpark Amsterdam (tekening barokorgel)