Organs and Organ Music in Pomerania [RECENSIE]

Text Example

advertentie



Organs and Organ Music in Pomerania

Bogdan Narloch organ

I. Sonata in F major (Volckmar); Toccata & fuga in C minor op. 62 (Lorenz); Concertfantaisie in G minor op. 56 (Rudnick); Orgelverse über ‘Hilf, Herr meines Lebens’ (Janca); Nocturn op. 46/1 (Cwojdzínski); Nocturn op. 46/7 (Cwojdzínski); Introirus form ‘Missa festiva’(Rozbicki); Tercja (Kulakowski); 2 Polish dances (Volckmar); Choral prelude ‘Christ ist erstanden’ (Wenzel); Melodia op. 129/4 (Reger); Choral prelude ‘Gottes Sohn ist kommen’ (Wenzel); Choral prelude ‘Großer Gott, wir loben dich’ (Hecht).

Label: Acte Préalable

Bestelnummer: AP0149

Speelduur: 71’42”

Booklet: 24 pagina’s (P, E, F, G)

Prijs: € 22,50

Muzikale interpretatie * * *

Programmakeuze * * / * * *

Keuze van het instrument(en) * * / * * *

Kwaliteit van de opname * * *

Informatie in het boeklet * * * *

Grafische vormgeving (cd en boekje) * * *

Klik hier om dit artikel te bestellen

“…de opname die u in uw hand heeft is een presentatie van drie succesvolle orgels uit Polen: de orgels uit Koszalin, Bialogard en Darlowo.” Zo valt te lezen op de achterkant van deze cd met Poolse muziek gespeeld op Poolse orgels.

Woorden die enige verwachtingen scheppen, toch? Verwachtingsvol wordt de cd in de speler geschoven. Een eerste indruk vaak bepalend. Deze cd stelt in dat opzicht enigszins teleur. Weliswaar worden hier onbekende orgels en onbekende muziek gepresenteerd maar of het allemaal even boeiend en interessant is blijft dan nog de vraag. Het merendeel van de composities stamt uit de laat-negentiende begin twintigste eeuw waarvan sommige verrassend klassiek overkomen.

De orgels die hier gepresenteerd worden zijn merendeels in de loop van de twintigste eeuw gewijzigd of aangepast. Het orgel in Koszalin (III/Ped) werd in 1899 gebouwd door Orgelbaufirma Schlag & Söhne uit Schweidnitz. In 1935 werd het klankbeeld omgebogen conform de toenmalige eisen van de orgelbouw. Van het originele negentiende-eeuwse klankbeeld is helaas weinig meer over en dat is jammer. Aliquootregisters hebben de plaats ingenomen van de vele achtvoets grondstemmen en het orgel komt mede daardoor wat gespannen over. De stemming van het instrument laat hier en daar ook te wensen over. Geen optimale omstandigheden dus. Opvallend goed klinken hier echter de werken van Janca (choralpartita) en Cwojdzinski (Nocturne Nrs. 1 en 7). Janca’s compositie is duidelijk geïnspireerd door het oeuvre van één van zijn orgelleraren, Marcel Dupré. Cwojdzinski’s Nocturnes daarentegen spreken een geheel eigen taal die het op dit orgel erg goed doet. Dit idioom (met duidelijk neoklassieke kenmerken) gedijt dan ook het beste op dit instrument. Het tweede orgel wat aan bod komt op deze cd, het orgel van Barnim Grüneberg (III/Ped, 1912) in de Marienkirche van Bialogard, laat een veel sympathiekere indruk achter. Het orgel bevindt zich nog vrijwel in originele staat en geld als een van de grootst bewaarde laatromantische instrumenten met een pneumatische tractuur. Jammer dat er op dit orgel maar drie kleine werkjes zijn opgenomen; de Melodia van Reger en twee Choralvorspielen van Wenzel en Hecht. Je krijgt zo nauwelijks een beeld van het instrument. Dat geld ook voor het eenklaviers Schutze-orgel (1860) van Darlowe. Ook hier maar tww kleine werkjes: twee Poolse Dansen van Volckmar (die op mij een ronduit saaie indruk achterlaten) en een Choralvorspiel van Wenzel. Als organist en/of producer moet je echter ook keuzes maken en het meest interessante laten prevaleren boven het minder interessante.

Een cd dus waar ik wat gemengde gevoelens aan over houd. Aan de ene kant enigszins verrassend, aan de andere kant de niet altijd optimale omstandigheden waarin de orgels verkeren en de combinatie orgel en de verschillende werken. Aan organist Bogdan Narloch die zijn muzikale onderrichtingen kreeg aan de muziekscholen van Chelmno en Gdansk ligt het niet; hij speelt goed. Hoe het ook zij, jammer is het, want de opzet van dit klankdocument is te waarderen. De opname is tamelijk direct en is mede debet aan bovengenoemde feiten. Waarom toch? In dit verband verwijs ik u graag naar het artikel van Fokke Reiding over de kwaliteit van orgelopnamen die eerder op deze site werd gepubliceerd (zie onderstaande link) De voor en achterkant van het boekje zijn uitgevoerd in glanzend glossypapier met kleurenfoto’s. De overige pagina’s zijn alle in zwart-wit en uitgevoerd in 4 talen inclusief de foto’s en dispositie’s van de verschillende instrumenten. [JAN-WILLEM VAN BRAAK]

Voor het artikel van Fokke Reiding zie onderstaande link:

https://www.orgelnieuws.nl/wcms/modules/tinycontent4/index.php?id=1

Klik hier om dit artikel te bestellen

© 2007 www.orgelnieuws.nl