17 juni 2019

Orgel Martinikerk Bolsward klinkt weer live en op cd

Van een knarsende oude dame met een dichtgeknepen keel tot een hemels galmende operaster. Met die beeldspraak opende deze week een artikel in de Leeuwarder Courant over de voltooide restauratie van het Bolswarder Hinsz/Van Dam-orgel.

Oké, de metafoor is voor sommigen misschien wat al te melodramatisch, maar toch, de naam Bolsward doet bij menig orgelliefhebber het hart sneller kloppen en de ogen glanzen. Talloze opnamen werden er gemaakt, waarbij de al dan niet geïmproviseerde ‘Hollandse koraalkunst’ opvallend genoeg veruit in de meerderheid is. Zelf maakte ik als jong jochie kennis met dit orgel via de ruwe stormen die Klaas Jan Mulder destijds door de Martinikerk liet razen. Onvergetelijk.

Gisteren is het door Flentrop gerestaureerde orgel weer in gebruik genomen. Na de officiële plichtplegingen en een warm buffet mochten titularis Kees Nottrot en adviseur Aart Bergwerff achter de klavieren plaatsnemen om het instrument voor de eerste keer publiekelijk tot klinken te brengen. Ze deden dat met muziek van achtereenvolgens Mendelssohn, Saint- Saëns, Bach, Piazzolla en ten slotte Reger, wiens koraalfantasie over ‘Ein feste Burg’ een indrukwekkende apotheose van een gedenkwaardige avond vormde. Tussen de bedrijven door vond nog de installatie plaats van het Bolswarder Pûstetrapersgilde, dat daarna direct aan de bak mocht door de muziek van Bach van getreden wind te voorzien. Hoe dat ging? Laat ik zeggen dat het aardig was om het orgel ook op deze manier te horen, maar dat de gildebroeders nog wel wat verder op elkaar ingespeeld mogen raken …

bolsward

Verder werden een fotoboek en een cd gepresenteerd. Dat die cd er nu al is, is eigenlijk een klein wonder. Hij is namelijk opgenomen op een moment dat het orgel eigenlijk nog niet speelklaar was, zo valt te lezen in de Leeuwarder Courant. De orgelbouwers van Flentrop hebben speciaal voor de opname de nodige delen van het orgel gereed gemaakt. En zo kon Kees Nottrot afgelopen zondag op de nieuwe orgelbank plaatsnemen om ‘Bolsward 2.0’ (de term is van Jos van der Kooy) voor het eerst op cd vast te leggen. Het is ook meteen Nottrots eigen eersteling.

In een grotendeels romantisch programma demonstreert Nottrot op gedreven wijze alle karakteristieke klankkleuren van zijn orgel, zoals de fraaie Rugwerk-Nasard in Bachs Liebster Jesu. Toepasselijk trouwens om daar de cd mee te beginnen. Inderdaad, we zijn er weer. Hoogtepunt van de cd is voor mij de imposante Vierde Sonate van Mendelssohn, waarin Nottrot het orgel in alle toonaarden laat zingen. Vermeldenswaard is ook de frisse vertolking van Wesleys overbekende Air & Gavotte. Bachs BWV 541 overtuigt minder, die had van mij wat puntiger gemogen. Maar ook dat is een kwestie van smaak.

Jammer dat er in het begeleidende booklet geen toelichting op de gespeelde werken en de daarbij gebruikte registraties wordt gegeven (ontbrak daarvoor wellicht de tijd?). Mogelijk kan die informatie nog aanvullend ter beschikking gesteld worden. Hoe dan ook maakt de persoonlijke noot van Nottrot veel goed. Het is duidelijk dat dit orgel hem, net als zo veel anderen, na aan het hart ligt en in hoge mate inspireert. Dat we nog maar lang van dit prachtinstrument mogen genieten.

 

Kees Nottrot – Martinikerk Bolsward

Liebster Jesu, wir sind hier, BWV 731/730; Praeludium & Fuga in G, BWV 541 (Bach); Air & Gavotte (Wesley); Sonate in Bes, op. 65/4 (Mendelssohn); Prélude & Fugue en si mineur, op. 99/2 (Saint-Saëns); Choral prelude on Slane ‘At the close of the day’ (Willan); Toccata & Fuge in d/D (Reger).

Label: Tuliprecords.nl
Nummer: TURE185015
Speelduur: 54’03
Booklet: 12 pagina’s (NE/EN)
Prijs: € 18,50
Bestellen: info@orgelnieuws.nl

 

© 2016 beeld: Ad Fahner, Leeuwarden

X