Piet van Egmonds verjaardag in Gorinchem

Het publiek is hem nog niet vergeten. Dat bleek afgelopen zaterdag 14 april wel, toen de honderdste geboortedag van Piet van Egmond werd gevierd in de Grote Kerk van Gorinchem. Om 10.00 uur verschenen de eerste belangstellenden al in de kerk en dromden samen rond de kleine expositie die over de legendarische organist/koordirigent Piet van Egmond was ingericht.

Even voor elven werden ze welkom geheten door Matthijs van der Baan van de Orgelcommissie Grote Kerk Gorinchem, die het initiatief had genomen voor deze dag. Daarna kon het publiek genieten van een populaire orgelbespeling in de geest van Van Egmond door Marco den Toom. Hij liet het Bätz-/Witte-orgel jubelen in de Ouverture ‘Si j’étais Roi van Adolphe Adam en bracht de Perzische markt van Ketèlbey tot leven, compleet met roepende bedelaars en de aankondiging van de Contessa. Naast bezonken momenten in het Ständchen van Schubert en Salut d’Amour van Elgar was er nog ander muzikaal vuurwerk: Shoutin’ Glory van de jazzpianist Lee Sims en een improvisatie over ‘Voorwaarts Christenstrijders’.

Gerco Schaap, secretaris en medeoprichter van de inmiddels 25 jaar bestaande Stichting Piet van Egmond Documentatiecentrum, presenteerde een nieuwe cd met live-opnamen van improvisaties. Hij betrok daarbij oud-organisator Fred den Toom, die herinneringen ophaalde aan Van Egmonds talrijke concerten in de Grote Kerk en die een viertal opnamen voor deze cd beschikbaar stelde. Het thema van de laatste improvisatie op de cd, opgenomen in de Sint Jan in ’s-Hertogenbosch in 1969 en waarschijnlijk aan Van Egmond overhandigd door Maurice Pirenne, werd door Grote Kerk-organist Gerben Budding op het orgel voorgespeeld.

Om 13.00 uur volgde de eerste voordracht over het leven van de veelzijdige musicus door Eelke Zijlstra, voorzitter van de Piet van Egmond-stichting, gelardeerd met talrijke unieke geluidsopnamen uit het stichtingsarchief. Zoals een liedje van Toon Hermans, op orgel begeleid door Piet van Egmond.

Gerben Budding verzorgde een uur later de tweede populaire orgelbespeling, met o.m. eigen bewerkingen van de complete Peer Gynt Suite en delen uit de Holberg Suite van Grieg, Nimrod van Elgar, het bekende Menuet van Boccherini en Schuberts eerste Militaire mars.

Daarna vervolgde Eelke Zijlstra zijn voordracht, waarin nu ook de stemmen van Piet van Egmond en zijn trouwe registrante Nettie Spies te horen waren.

Om 16.00 uur nam Gerben Budding weer plaats achter het orgel om een knap gereconstrueerde Fuga over Psalm 40 van één van Van Egmonds improvisatie-cd’s te vertolken, alsmede Van Egmonds enige officiële compositie: de Improvisatie-variaties over het oude Wilhelmus, een jeugdwerk uit 1938.

De stand van de Piet van Egmond-stichting kon de hele dag door op grote belangstelling rekenen.

Het herdenkingsconcert, dat ’s avonds door Dirk Out werd gegeven, bevatte naast ‘echte’ orgelliteratuur van J.S. Bach, Bossi, Rinck en Franck ook enkele transcripties, zoals Griegs Letzter Frühling en de door Reitze Smits bewerkte Präludium und Fuge in e Op. 35 nr. 1 van Mendelssohn. Hij besloot met een improvisatie over drie geestelijke liederen en sloot daarmee aan bij de traditie van Piet van Egmond om elk concert te besluiten met een improvisatie.

Zowel de Orgelcommissie Grote Kerk Gorinchem als de Stichting Piet van Egmond Documentatiecentrum kunnen terugzien op een geslaagde, goed bezochte ‘verjaardag’.

Bij de foto:

Marco den Toom leidt zijn populaire orgelbespeling in.

© 2012 fotografie Gerco Schaap

© 2012 www.orgelnieuws.nl