RECENSIE Bach Organ Landscapes – Jörg Halubek in Ansbach

Jörg Halubek is een oudemuziekspecialist die naam heeft gemaakt. Hij is bezig met een Bach-integrale. Intussen is de lijst Bach-integrales enorm, zeker als we de organisten meetellen die Bach wel compleet opnemen en streamen, maar (nog) niet op schijf uitbrengen.

Text Example

advertentie



In ons land hebben we Bram Beekman, Ewald Kooiman, Ton Koopman, Jacques van Oortmerssen (niet voltooid), Eric Koevoets (op moderne orgels), Bert den Hertog (eveneens op moderne orgels, maar dan ook met gebruikmaking van alle mogelijkheden) en Pieter van Dijk. Cor Ardesch is zeker ook vermeldenswaard: hij nam als enige Bach compleet op op één instrument; zijn ‘Bach-orgel’ in de Dordtse Dom, in 2007 voltooid door Verschueren en geënt op het werk van Gottfried Silbermann.

In het buitenland is Benjamin Alard druk doende en zijn er de oudere vermaarde opnames van bijvoorbeeld Marie-Claire Alain, Jean Guillou, André Isoir, Helmut Walcha, Peter Hurford, Simon Preston, enz., enz. 

Hoe zou je je nog kunnen onderscheiden als je toch graag een eigen integrale van de grote meester zou willen toevoegen?

Jörg Halubek is een voortreffelijk speler. Hij richt zich met zijn integrale, die de komende jaren zal verschijnen, op orgels die Bach heeft gekend. Ook de landschappen waarin deze instrumenten zich bevinden worden in beeld gebracht. Zo ontstaat een klankbeeld van Bachs muziek op ‘Bachse’ instrumenten in hun context. Het beeldmateriaal bij deze uitgave is prachtig. 

Het grote orgel in Ansbach werd gebouwd door Wiegleb en werd in 2007 geheel gereconstrueerd door Orgelmakerij Reil. Een verrukkelijk kleurrijk Midden-Duits barokorgel, met registers als een Salicional 8′, Oboe d’amour 8′ (Zum untern), Sallinettgen 2′, Petit 4′ (Zum obern) en Violon Baß 16′ (Pedal). Kostelijk, en preluderend op de vroege romantiek. Halubek citeert Forkels biografie om aan te tonen dat Bach van al dat moois speels, experimenteel en innovatief gebruik maakte, tot verbazing en bewondering van de toenmalige toehoorders. Wiegleb maakte ook de eerste Duitse zwelkast in dit orgel! 

Nogmaals: een heerlijk instrument, qua klank iets gelijkend op Waltershausen. Hoor de stappende bas met de Violon Baß 16′ in Nun komm’ der Heiden Heiland BWV 659. En Halubek speelt ontegenzeggelijk verzorgd en muzikaal. Maar ondanks al dat moois blijft voor mij Bram Beekman met de Leipziger Choräle in de Groningse Der Aa op eenzame hoogte staan … 

Wie Bach in zijn context op wonderschone Midden-Duitse, tijdeigen instrumenten wil horen in een prachtige uitvoerig kan bij Halubek prima terecht. 

49°18’10.3?N 10°34’26.2?E
Bach Organ Landscapes / Ansbach

Achtzehn Choräle (‘Leipziger Choräle’, BWV 651 – 668) 

Jörg Halubek, Wiegleb-orgel (1738), Sankt-Gumbertus, Ansbach (D) 

Berlin Classics/Edel, 2CD, TT 109’53, booklet 20 p. DE/EN, prijs € 18,50 |organ-landscapes.com